Darowizna, nieodpłatne zniesienie współwłasności nieruchomości gruntowej – działki zabudowanej lub niezabudowanej

  1. numer księgi wieczystej,
  2. podstawa nabycia działki (nieruchomości) przez właściciela tzn. jeden z dokumentów: wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, umowy darowizny, umowy zamiany, umowy zniesienia współwłasności, umowy o podział majątku, akt własności ziemi, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub wypis zarejestrowanego aktu poświadczenie dziedziczenia,
  3. w przypadku gdy podstawą nabycia nieruchomości przez właściciela była darowizna, nieodpłatne zniesienie współwłasności po 1 stycznia 2007 r., dziedziczenie lub zasiedzenie niezbędne jest przedłożenie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego z którego treści będzie wynikać, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
  4. wypis z rejestru gruntów nie starszy niż 3 miesiące dla każdej działki objętej księgą wieczystą lub wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej nie starszy niż 3 miesiące dla każdej działki objętej księgą wieczystą zawierające adnotację, z której wynika, że są przeznaczone dla celów wieczysto-księgowych – do wcześniejszej konsultacji z notariuszem (wydane przez starostwo powiatowe albo urząd miasta na prawach powiatu, wydział geodezji i nieruchomości),
  5. wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu działki lub zaświadczenie, z którego wynika, że na terenie gdzie położona jest działka nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzja o warunkach zabudowy - do wcześniejszej konsultacji z notariuszem (wydane przez wydział gospodarki przestrzennej, architektury i urbanistyki urzędu gminy/miasta),
  6. dane z dowodów osobistych, paszportów lub kart pobytu darujących/obdarowanych (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania),
  7. w przypadku firm – numer KRS, REGON, NIP, umowa/statut spółki osobowej/kapitałowej,
  8. wartość rynkowa działki,
  9. gdy na działce znajduje się budynek mieszkalny - świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku mieszkalnego nie starsze niż 10 lat – jeżeli darczyńcy posiadają to świadectwo.

 

Na życzenie obdarowanych do aktu notarialnego należy okazać:

  1. gdy na działce znajduje się budynek - wypis z kartoteki budynków zawierający adnotację, z której wynika, że jest przeznaczony dla celów wieczysto-księgowych nie starszy niż 3 miesiące, (wydany przez starostwo powiatowe albo urząd miasta na prawach powiatu, wydział geodezji i nieruchomości),
  2. zaświadczenie, że w budynku nikt nie jest zameldowany (wydane przez urząd gminy/miasta),
  3. zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach eksploatacyjnych i publicznoprawnych - podatku od nieruchomości, opłatach za wieczyste użytkowanie gruntu (wydane przez urząd gminy/miasta)

 

W przypadku ujawniania podziału nieruchomości na działki i wydzielenia działki do nowej księgi wieczystej należy okazać mapę geodezyjną (sytuacyjną) z zaznaczonym podziałem, przyjętą do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz ostateczną decyzję podziałową - do wcześniejszej konsultacji z notariuszem.

 

Zakres dokumentów, jaki należy przedłożyć do aktu może ulec zmianie w zależności od stanu prawnego dotyczącego planowanej umowy.